Lektion 1: Planering av trycksak

Då var det dags. Planeringsfasen påbörjas för framställning av en trycksak. Det är lätt att springa för fort här och direkt börja fundera på form och färg, men det är viktigt att ha grunden klar och besvara nedanstående frågor innan själva produktionen startar.

  • Vad är syftet med trycksaken?
  • Vilket budskap ska trycksaken förmedla?
  • Vem är mottagare av trycksaken (målgrupp)?
  • Hur kommer vi använda trycksaken?
  • Hur ska den produceras?
  • Kan vi göra allt själva eller behöver vi hjälp?
  • Vad har vi för budget?

Om ni redan har en tryckpartner kan det vara en bra idé att bolla ovan frågeställningar med denna, då ökar chansen att ni får en enklare process och mer ekonomisk lösning. Och för den som ska producera trycksaken, vare sig det gäller formgivning, texter eller bilder, är det en fördel att från början veta antal sidor, storlek med mera. Om sådan info bestäms sent i processen är risken stor för nödlösningar.

När du har svar på de grundläggande frågorna är det dags att ta beslut om formatet på trycksaken. Formatet påverkar både känslan och ekonomin. En bra idé är till exempel att göra trycksaken i ett format som är optimalt för tryckpressarna, så att det blir så lite pappersspill som möjligt.

Detsamma gäller materialvalet. Det finns oändligt antal papperstyper, och vilket du ska välja beror bland annat på följande:

  • Vilken känsla du vill att trycksaken ska förmedla?
  • Vad du har för budget?
  • Om innehållet består av bilder eller text, eller om det består av både bild och text, vilket behöver bäst återgivning?

Många tryckerier har till exempel ett ”huspapper”, precis som restauranger har ett ”husets röda vin”. Dessa papper ligger ofta bra i pris, men har inte alltid den känslan du söker. Mer om materialval i nästa lektion!

En annan viktig fråga att ta beslut om innan produktionen kan starta är hur många färger trycksaken ska tryckas i. Det vanligaste är ju 4-färg, men beroende på vad det är för typ av trycksak kan det finnas anledning att välja ett annat upplägg.

Alla dessa beslut hjälper din tryckpartner dig med.

Tips från den här lektionen:

  • Förarbetet är viktigt, spring inte för fort i början
  • Involvera din tryckpartner tidigt i processen för att undvika onödigt höga kostnader
  • Oavsett vem som ska producera trycksaken är det viktigt att ha vissa parametrar klara, format och sidantal tex
  • Om ni inte har valt tryckpartner redan. Se till att ni i alla fall för en dialog med någon/några.

I nästa lektion: Format, omfång och materialval.

Format, omfång och material

Upphandling av trycksak

Att producera ett underlag för tryck

Färger, profiler, inställningar vid export

Efterbehandlingar

Trycktekniker

Distribution och utskick

Varför PRINTR