FAQ

TRYCK

Vad är en schablon?

När man trycker screentryck behövs en schablon för varje färg som skall tryckas. En schablon kan man se som en “ram” runt den ytan som skall tryckas. Schablonen styr vart färgen som trycks hamnar.

Enklast att förstå är genom att tänka sig att man ska trycka en fyrkant på ett tyg. Man skär då ut en fyrkant i ett A4 papper som man sedan lägger ovanpå tygbiten, detta är schablonen. Sedan tar man en svamp med färg på och duttar över pappret. När man sedan lyfter bort pappret kommer det synas en fyrkant på tyget medans resten av tyget har skyddats av pappret.

Varför tillkommer schablonkostnad?

Kostnaden för att skapa en schablon tillkommer då varje schablon som skapas är unik. Alla schabloner sparas till framtida jobb om ni skulle vilja trycka fler produkter.

Vad är ett brodyrkort?

Brodyrkort är en digital-fil som tas fram för att att berätta för brodyrmaskinen hur stygnen skall sys för att skapa brodyren. Att skapa ett brodyrkort programmeras manuellt och är nästan ett litet hantverk i sig att ta fram.

Varför tillkommer kostnad för brodyrkort?

Eftersom brodyrkort skapas manuellt tillkommer en kostnad för personen som sitter och programmerar brodyrkortet. Alla brodyrkort sparas till framtida jobb om ni skulle vilja trycka fler produkter.

Varför behöver ni en Pantone-/PMS-kod?

Vi behöver PMS-koden för att kunna garantera rätt färg på ert tryck. PMS-koder är unika för varje färg och används över hela världen och är på så sätt en bra garanti för att färgen blir den ni önskar.

Vad är skillnaden på pantonefärg och CMYK?

En pantonefärg är en ren färg och där man uppnår samma resultat varje gång det trycks. Det finns också specifika pantonekartor där färgerna går att se på innan tryck. CMYK är en färgblandning och används vid digitalt och offsettryck.

Vad är screentryck?

Screentryck är en vanlig tryckmetod när man trycker på till exempel kläder. Grundprincipen för screentryck är att tryckfärgen pressas genom en duk i schablonen med en rakel (gummiskrapa). Schablonen ligger då mot plagget. När rakeln pressar färgen genom väven går den in i plagget.

I vilket format ska tryckfilen vara i?

När vi tar emot en tryckfil för profilprodukter vill vi helst ha en vektoriserad fil. Den typen av bilder är oftast i filformatet .eps eller .pdf. För papperstrycksaker vill vi ha en högupplöst PDF.

Vad är en EPS-fil?

En .eps-fil är en vektorfil. Vektorfiler används för att det går att förstora och förminska utan att påverka kvaliteten på bilden.

Hur vet jag ifall min fil är en EPS-fil?

Har din fil .eps som filändelse kan du med stor sannolik vara säker på att det är en .eps-fil. För att vara helt säker måste filen öppnas med ett ritprogram som klarar .eps-filer.

Jag har ingen EPS-fil. Kan ni hjälpa mig att omvandla min logotyp till en eps-fil?

Ja, vi hjälper gärna till att skapa en .eps-fil av din logotyp. Kostnaden för att vektorisera en logga ligger på 790kr/tim och tar i vanliga fall en timme. Dock kan vissa logotyper ta längre tid.

Jag kan inte öppna EPS-filen. Är det något fel på den?

Det behöver inte vara något fel på filen utan kan bero på att din dator saknar ett program för att öppna den typen av filer.

BETALNING

Hur betalar jag för min beställning?

Vi använder oss av faktura som betalmetod. Det gör att du slipper göra någon betalning på sidan vid ditt köp.

Tillkommer moms på priserna?

Ja, alla våra priser på hemsidan är utan moms. I varukorgen och kassan visas momspåslaget och den totala summan inklusive moms.

LEVERANS

Hur lång är leveranstiden?

Det beror först och främst på vad du ska trycka, men även antalet exemplar. Det kan vara allt från ett par timmar till månader.

Hur skickas mina produkter?

Dina produkter skickas som företagspaket, därför är det viktigt att någon finns på plats den dagen som är överenskommen som leveransdag. Vi använder oss av flera olika fraktbolag för att kunna leverera till rätt plats i rätt tid, de vi använder oss av i de flesta fall är UPS, DHL, Best och HRX.

ÖVRIGT

Varför får jag bättre pris genom PRINTR än om jag går direkt till tryckeriet?

PRINTR har avtal med ett tjugotal tryckerier i Sverige, Polen, Baltikum, Italien och Tyskland. Tack vare det stora antalet beställningar vi lägger på dessa tryckerier har vi bättre pris än vad du som ensam beställare har.

Förbinder jag mig till något om jag gör en förfrågan?

Nej. Det är helt riskfritt att göra en förfrågan. Du förbinder dig endast om du skriftligen godkänner en offert du fått.

Trycker alla tryckerier samma typer av trycksaker?

Nej. Precis som i alla branscher finns det tydliga nischer och specialister. Det finns tryckerier som bara trycker böcker och det finns tryckerier som bara trycker affischer. Och allt däremellan så klart. PRINTR väljer tryckeri beroende på vilken typ av trycksak du vill trycka.

Kan ni erbjuda fler produkter än de som visas på hemsidan?

Ja det kan vi. Vi jobbar dagligen med att lägga upp fler produkter på hemsidan från vårt produktutbud vilket betyder att vi har fler produkter än vad som syns på hemsidan. Vi har även skapat helt unika produkter till kunder, vi hjälper dig gärna om du söker något unikt.

Vem är min kontaktperson?

Du har kontakt med EN handläggare på PRINTR. Du har aldrig kontakt med tryckeriet.

Här hittar du oss som jobbar på PRINTR!

Jag har fått mina trycksaker och är missnöjd. Vad ska jag göra?

Även om vi, och tryckerierna vi jobbar med, strävar efter 100% nöjdhet och 0% fel, händer det att saker går fel. Då är det viktigt att du hör av dig till oss och beskriver skillnaden mellan det du beställt och det du har fått.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Du är alltid välkommen att kontakta oss för frågor på 08-550 977 00
Du kan också kontakta oss nedan.